Studiereis Finland dag 1 & 2

16 februari 2024 - Helsinki, Finland

Groepsfoto 1

• Vuoniitty Comprehensive School

Donderdag 15 februari waren we in een van de 4 gebouwen van deze school. De hele school omvat 56 klassen voor leerlingen van 7-16 jaar oud. 6 Klassen zijn speciaal ingericht voor kinderen die moeilijk leren. Deze groepen integreren waar mogelijk met de "gewone" klassen. Ze krijgen dezelfde leerstof aangeboden alleen in veel kleinere groepen en zullen dus uiteindelijk hetzelfde diploma behalen. In het curriculum is veel aandacht voor social interaction skills te vergelijken met onze Kanjertraining, maar er is ook ruimte voor muziek, kunst, huishoudkunde en sport. Verder kunnen de kinderen al vanaf jonge leeftijd een tweede taal leren. De school ziet Helsinki als 1 grote leeromgeving en gaat dan ook vaak met de kinderen op pad om onderwijs te geven in musea, de stad of in de natuur. Maar ook de gewone lessen worden, waar mogelijk in de omgeving van de school gegeven. In de winter is dit natuurlijk veel minder omdat het dan buiten te koud is.

Home economics

• Soppi Science Center

Deze middag reisde we door en kregen we een uitleg over de geschiedenis van het Finse onderwijs. Dit gebeurde in het Soppi Science Center. Dit centrum is opgericht in 1874 als Lifelong learning Association (KVS foundation). Zij richten zich op educatie als manier om de omgeving en jezelf te verbeteren. Als sterk voorstander van sivistys (educatie door cultuur) richten zij zich op het levenslang leren en volwassenen educatie. "Wat is het nut van onderwijs?" Moet het dienend zijn aan de samenleving of moet het gericht zijn op persoonlijke groei? Dat hangt af van je eigen kernwaarden.

wij hebben hier een spel gespeeld om te ontdekken welke kernwaarden wij zelf belangrijk vinden in het onderwijs.

Kernwaarden

• Jokirinteen Oppimiskeskus

Vrijdag 16 februari een school bezocht in Kirkkonummi die wat meer lijkt op het onderwijs op de Sleutelbloem. De kinderen hadden les in iets dat lijkt op unitonderwijs, waar er in gecombineerde groepen ( bijvoorbeeld 4a en 4b) instructie werd gegeven in grote groepen. Dit kunnen wel 40 leerlingen zijn, die tegelijk een rekeninstructie krijgen. Hierbij geeft 1 leerkracht les terwijl de ander toezicht houdt. Voor de verwerking gaan de groepen uiteen, zodat er verlengde instructie gegeven kan worden in kleine groepen kinderen. Maar ook voor de creatieve vakken, waar op deze school veel aandacht is worden de grote groepen gesplitst in 2 kleine groepen. Dit is bijvoorbeeld voor muziek, handvaardigheid (zoals bijvoorbeeld houtbewerking en metaalbewerking) en textiele werkvormen. We hebben ook een gecombineerde groep gezien waarbij een deel eerder begon (en dus in de ochtend een kleine groep was) en een ander gedeelte later op school kwam, maar langer door ging (en dan dus een kleine groep was). Leerkrachten geven les in vakken waar ze affiniteit mee hebben en hoeven dus niet alle vakken te geven. Op deze manier worden de krachten van het team ten volste benut. Deze school was vrij nieuw. Het nieuwe gebouw was pas 3 jaar in gebruik. De school was wel veel groter dan wij gewend waren. In deze school krijgen 920 kinderen les.

Fins werkboekGroepsfoto

• Gesterbyn Koulo

De tweede school van vandaag was een veel kleinere school. Dit was een school voor speciaal onderwijs. Deze school had 80 leerlingen, maar op het moment dat wij daar kwamen was hun voorjaarsvakantie (ski break) begonnen. Wij kwamen hier voor workshops. Een deel van het team ging langlaufen, een ander gedeelte deed een kookworkshop  (home economics) waarbij zij een Finnish Billberry Pie maakte (deze was erg lekker) en de groep waar wij bij zaten had een creatieve workshop (technical handcraft). Wij gingen houtbewerken. Van stukken berk of elandgewei maakten we sieraden of, in ons geval, een sleutelhanger

LanglaufenHet rendieren gewei

De kookworkshop

Hopelijk heeft u een beter beeld van wat wij hier doen.

Zondag meer uit Lapland,

Nicole & Amber

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hans Oosterwegel:
    19 februari 2024
    Dit ziet er echt heeeel saai en vervelend uit! Gelukkig ben ik hier van gevrijwaard! Maar niet heus❗ Waarom mocht ik niet mee als nazorg❓ GE-WEL-DIG dit❗ Zo te zien GENIETEN jullie er enorm van, met een grote 'G' ❗ Veel plezier en SucCeS verder❗🤩

Jouw reactie