Studiereis Finland dag 3 & 4

18 februari 2024 - Saariselkä, Finland

Dag 3

Zaterdag zijn we vroeg opgestaan om de trein naar Tilkurila te nemen. Daar bezoeken we het robotica leercentrum in de bibliotheek. De bedoeling was dat we twee workshops zouden volgen, maar in de praktijk zijn het eigenlijk lezingen. Dit centrum geeft trainingen aan leerkrachten en leerlingen over robotica en programmeren. Ook kun je bij dit centrum materialen lenen die op school gebruikt kunnen worden. Veel dingen waar deze meneer het over heeft passen wij al toe binnen onze school. Zo kunnen de kinderen bij ons op school al bij de buitenschoolse activiteiten leren programmeren met Scratch en tijdens de lessen mediawijsheid hebben de bovenbouwleerlingen al kennis gemaakt met algoritmes binnen social media en AI (artificial intelligence).
De tweede workshop (lezing) ging over 21st century skills. De wereld verandert namelijk in een heel snel tempo. De afgelopen 20 jaar is er bijvoorbeeld meer veranderd dan de afgelopen 300 jaar.
Dit kan het moeilijke maken om beslissingen te maken omdat niet alle informatie voor handen is.
Om kinderen hier goed mee om te leren gaan is het belangrijk om kinderen te leren op zichzelf te vertrouwen, te denken in oplossingen en een creatieve en open-minded houden t.o.v de toekomst te houden.

inbound8509928173265752648

inbound5870879644661732056

De middag was gereserveerd voor een bezoek aan de bibliotheek van Helsinki.
Deze bibliotheek is 5 jaar oud en een van de toeristische attracties van Helsinki.
Het is veel meer dan een plek waar je boeken kunt lenen. Deze bibliotheek is opgezet als huiskamer waar de gemeenschap kan samenkomen. Elke etage heeft een eigen bestemming.
De eerste etage is ingericht als ontmoetingsplek.
De tweede etage is een creatief atelier.
Op de derde etage vind je de bibliotheek. Maar ook hier is het bibliotheek gedeelte anders ingericht dan bij ons. Waar je bij ons vooral stil moet zijn in een bibliotheek is er hier ook ruimte voor een restaurant en een speelplek voor kinderen. Toch heerst er een rustige sfeer. We zie veel families samenkomen in de bibliotheek voor een drankje, of om samen een spelletje te doen. Heel veel mensen zoeken ook een mooie plek om even heerlijk een boek te lezen. Ik kan me goed voorstellen dat dit een favoriete bestemming is voor families om er samen even "uit" te zijn.

inbound7064402859532233823inbound4320535924464377748inbound2566426605103461553inbound8496001502000027641inbound3263879430550407215

inbound7613636307741680873

Dag 4

3 uur plaatselijke tijd ging de wekker ( 2 uur Nederlandse tijd) om te vertrekken  naar de luchthaven van Helsinki voor de vlucht naar Ivalo (Lapland). Na een korte vliegreis kwamen we aan in een zonnig en wit Lapland. We boffen met de temperatuur het is slechts -8 graden.
In Ivalo moeten we ons meteen omkleden want we gaan meteen door naar de husky tocht. We zijn meteen vanuit het vliegveld vertrokken richting de husky safari. Als rode minions kwamen we uit de aankomsthal en stapten we in de bus. Bij aankomst hoorden we de honden al enthousiast blaffen. Na een korte uitleg over handgebaren konden we in koppels van 2 naar de sledes. Vervolgens reden we achter elkaar een route van 5 km door de bossen. De honden genoten van het rennen en leken soms beledigd als we even moesten stoppen.
Wat een belevenis was dit....en het prachtige weer maakte het allemaal nog mooier. De sneeuw glinstert je hier tegemoet. Veel mooier dan het grijze bewolkte Helsinki. Kortom, we genoten met volle teugen!

De honden zijn er klaar voor!

En daar gaan we...

Na de husky safari reden we door naar ons nieuwe hotel. Daar zijn we in de middag het nationale park, wat naast ons hotel ligt, gaan verkennen. De mooie natuur, het enorme witte sneeuwdek en ook de stralend blauwe lucht maakte deze zondag tot een feestje! Vanavond proberen we een glimp op te vangen van het Noorderlicht en morgen gaan we weer op scholen bezoek.

inbound191444485875926396inbound4006322611940522206inbound6792121937278076283inbound6459555624216029402inbound6861928160787094805inbound71474338048508406

Tot over 2 dagen!,

Amber en Nicole